Publiek in Podium Boxtel Lyrisch over 'Venus & Mars'

Hij viert triomfen in Berlijn. Wordt op handen gedragen in New York. En sinds donderdag 2 maart heeft Boxtel entertainer Sven Ratzke in de armen gesloten. Podium Boxtel stroomde helemaal vol voor ‘Venus & Mars’, een indrukwekkend muziekprogramma waarin de zanger zijn publiek meenam naar hartje Manhattan en het Berliner Ensemble, maar ook terugging naar zijn jeugd in Ubbergen.

‘Ontroerend mooi’. ‘Gedenkwaardig’. Zo maar wat woorden die bezoekers van Podium Boxtel na afloop van Ratzke’s voorstelling lieten vallen. Zelden verliet het theaterpubliek de muziekzaal aan de Burgakker zo enthousiast. Niet zonder reden. De entertainer die twintig jaar in het vak zit en jaarlijks optreedt op grote podia in wereldsteden, stond toch maar gewoon in Boxtel. Prachtig op de vleugel begeleid door pianist Jetse de Jong.

Iedereen voelde dat in Podium Boxtel iets bijzonders gebeurde. Sommigen herinnerden zich de broeierige nachtshow die Ratzke ooit in een spiegeltent speelde op circustheaterfestival Circo Circolo. Ook de zanger zelf herinnerde zich dat optreden, vertelde hij kort voor aanvang van ‘Venus & Mars’. ,,Het was in een gouden herfst, op het magische landgoed Velder. De bladeren kleurden schitterend in de zon. En ’s avonds wekte ik het Berlijn van de roaring twenties tot leven.”

Walkman

De show waarmee Ratzke de komende maanden door binnen- en buitenland toert, omvat composities die hem hebben gevormd. ,,Ik neem jullie mee naar mijn jeugd, toen ik na een avondje stappen in Nijmegen naar huis fietste en op mijn walkman naar WDR 5 luisterde en al die mooie nummers tot mij kwamen. Om nooit meer weg te gaan…” En zo opende Ratzke met het prachtige ‘Strange Weather’ van Tom Waits, gevolgd door een Duitstalige versie van Jacques Brels ‘Amsterdam’.

Het oeuvre van David Bowie heeft al jaren een speciale plek in Ratkze’s carrière. Enkele jaren geleden trok hij wereldwijd volle zalen met ‘Starman’, een ode aan de in 2016 overleden zanger. In Podium Boxtel klonken ‘Five Years’ van ‘The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars’ (1972), ‘Wild Is The Wind’ van ‘Station to Station’ (1976) en natuurlijk ‘Heroes’, dat in 1977 verscheen en Berlijn intens dichtbij bracht.

Nina Hagen

Berlijn is ook de stad waar Ratzke jaarlijks verblijft en tientallen optredens verzorgt, meestal in Bar Jeder Vernunft. Maar soms ook in het Berliner Ensemble, de concertzaal waar composities van Kurt Weill en Bertolt Brecht ooit in première gingen. ,,Ik trad er op met Nina Hagen”, vertelde Ratzke in Podium Boxtel, daarbij de bijzondere mimiek en dito taal van de Duitse punkzangeres imiterend. Dat vervolgens ‘Auf’m Bahnhof Zoo’ klonk, was geen verrassing.

Met werken van Leonard Cohen, The Eurythmics en Hildegard Knef, met wie Ratzke ooit in één flatgebouw woonde in Berlijn, nam de zanger zijn publiek in Podium Boxtel mee de nacht in. Hij sloot af met een ontroerende uitvoering van Nick Cave’s ‘Into My Arms’. De perfecte finale van een gedenkwaardige theateravond waar Ratzke door Boxtel in de armen werd gesloten.