Een ribfluwelen bankstel, een poef, een vintage schemerlamp en een schaaltje zoutjes (Nibb-it!) op tafel. Tot in het kleinste detail heeft Mateus de jaren ‘70 en ‘80 van de vorige eeuw tot leven gewekt in Podium Boxtel. De voorstelling van de Boxtelse band was vrijdag 24 mei tot de laatste stoel uitverkocht en het publiek reageerde dolenthousiast op deze heerlijke trip down memory lane. Met ‘Mateus neemt je mee’ besloot Podium Boxtel een zinderend jubileumseizoen.
Een feest van herkenning voor iedereen die de jaren zeventig en tachtig heeft meegemaakt. Zo kan ‘Mateus neemt je mee’ het best omschreven worden. Niet alleen met achttien prachtige liedjes die zo kenmerkend waren voor deze tijd, maar ook met dia’s en filmbeelden, een kleine fototentoonstelling in de theaterfoyer en – tot besluit – een spetterende vinylparty met deejay Maarten Termeer. Mateus werkte een klein jaar aan de voorbereidingen van de theatershow en dat was te zien. Alles klopte tijdens de voorstelling, die opende met de psychedelische klanken van Pink Floyd’s ‘On the run’. Afkomstig van ‘Dark side of the moon’, een iconisch album uit de 70’s. De eerste dia’s die op het scherm verschenen zetten de toon. Reclames van toen, tv-sterren en sporthelden van toen, popartiesten van toen. Zodra Mateus het podium beklom, maakten die beelden plaats voor jeugdfoto’s van alle bandleden. Vergeelde foto’s uit afgestofte fotoalbums, herinneringen aan een onbezorgde jeugd. KLEINE RECONSTRUCTIE Het programma had niet beter kunnen beginnen dan met ‘Goin’ Back’ van Carole King. ‘I think I'm returning to the days when I was young enough to know the truth…’ Na deze opener was het woord aan geboren verteller Marco Wensveen, die later tijdens de show nog zesmaal terugkwam met jeugdherinneringen aan de 70’s en 80’s. De teksten werden geschreven door Marc Cleutjens, die aan de hand van thema’s als verliefdheid, muziek, dagelijks leven en vakantie even terug ging naar toen. Het songbook van Mateus bevatte in Podium Boxtel niet louter kaskrakers. Integendeel. De band koos vooral voor kleine en soms vergeten pareltjes, zoals ‘Shattered dreams’ van Johnny Hates Jazz, ‘Never marry a railroad man’ van Shocking Blue en ‘Duel’ van Propaganda. De vertolking van Michel Fugain’s ‘Une belle histoire’ was dé herinneringsmelodie aan die eerste vakantieliefde in Frankrijk. Met een knipoog naar Duncan Laurence werd dat andere winnende liedje van het Eurovisie Songfestival vertolkt: ‘Ding-a-dong’ van Teach-In. Uit 1975… BRANDHAARD De kracht van ‘Mateus neemt je mee’ was de koppeling van de muziek die je in de 70’s en 80’s luisterde tijdens de Avondspits of de Top 40 met de beelden van toen. Soms waren het de Journaalbeelden die herinneringen oproepen, dan waren het weer de foto’s van al die artiesten die je vroeger aanbad. Van Madonna tot de Dolly Dots, van U2 tot Doe Maar. Prachtig was de vertolking van ‘Through the barricades’ van Spandau Ballet. Een nummer dat herinnert aan de rellen die Noord-Ierland in de jaren zeventig tot dé brandhaard van Europa maakte. Mateus besloot de avond swingend, met Matt Bianco’s ‘Half a minute’ en ‘Summer in the city’ van Lovin Spoonfull. SEIZOEN 2019-2020 Mateus bestond naast de vaste bandleden Yvonne van Beers en Jet Mathijssen (zang), Peter van den Hurk (toetsen), Johan van Eck (gitaar en bas) en Bart Willems (drums en bas) uit de gastmuzikanten Tejo van den Nieuwenhuyzen (gitaar) en Jan-Henri Grilis (saxofoon). De voorstelling werd verder verzorgd door Marco Wensveen (verteller), Marc Cleutjens (teksten), Sammie Leermakers (visuals), Don Verbunt (geluid) en Maarten Termeer (deejay). Podium Boxtel kijkt terug op een succesvol jubileumjaar. In de week waarin Mateus het slotakkoord liet klinken, startte tevens de voorverkoop van alle voorstellingen voor het nieuwe theaterseizoen 2019-2020. Kaarten zijn te koop op deze website. (Foto: Hans van Doorn).