Fenne van Wuijtswinkel & band imponeren met ‘Songbird’

Uitverkocht Podium Boxtel omarmt oeuvre Eva Cassidy

Een indrukwekkend eerbetoon. De voorstelling ‘Songbird’ van zangeres Fenne van Wuijtswinkel en gitarist Roeland Heesbeen met magnifieke begeleidingsband in Podium Boxtel kan niet anders omschreven worden. In een evenwichtige set van tweemaal negen liedjes maakte het publiek zaterdagavond kennis met het rijke oeuvre van Eva Cassidy. Dat ‘Songbird’ plaatsvond op de 53e geboortedag van de zangeres die in 1996 veel te jong overleed, was niet helemaal toevallig…

Alle stoelen in Podium Boxtel waren bezet toen Fenne als laatste de bühne betrad in de stemmig ingerichte theaterzaal. De band, die naast gitarist Heesbeen ook bestond uit bassist Tony Maes, drummer Chris Grefkens en toetsenist Diana Huismans, had de klanken van ‘Ain’t No Sunshine’ al ingezet. De compositie van Bill Withers, ooit gloedvol vertolkt door Eva Cassidy, was de opmaat voor een memorabele avond.

Daarin nam de pas afgestudeerde Boxtelse zangeres haar publiek mee op reis door het werk van de in 1963 in Washington geboren singer-songwriter. En vertelde ze over het leven dat Eva Cassidy leidde, zonder zich daarbij uitsluitend te laten leiden door encyclopedische feitjes. ‘Ik heb iets verder gekeken dan Wikipedia en écht research gedaan’, glimlachte Fenne.

Ze onthulde tijdens de voorstelling met succes contact te hebben gezocht met de familie van haar idool. ‘Ik heb een mail gestuurd en kreeg na een uur al een reactie. Een hele lieve brief van haar oudere zus Margret die het heel fijn vindt dat we Eva hier vanavond in herinnering roepen.’ Fenne bleef schrijven met Margret en wil de film- en geluidsopnamen van de show in Podium Boxtel naar de familie Cassidy in de Verenigde Staten sturen.

SUPER KICKEN

Het songbook van Eva Cassidy is indrukwekkend, al is het opvallend dat de zangeres veelal covers opnam. Zoals ‘People Get Ready’ van Curtis Mayfield. ‘Een lied dat gaat over de moderne slavernij waarin wordt opgeroepen om je kansen te grijpen en geloof te houden in een vrije wereld zonder discriminatie’, vertelde Fenne. Prachtig was de intieme uitvoering van ‘Danny Boy’, een Ierse traditional die gaat over een vader die afscheid neemt van zijn zoon die naar de slagvelden van de Eerste Wereldoorlog vertrekt. De stem van Fenne en het gitaarspel van Roeland zorgden voor kippenvel.

Tal van muziekstijlen passeerden de revue. Van jazz tot soul, van country tot swing. En tijdens alle uitvoeringen werd niet alleen de rijkdom van Eva Cassidy’s werk duidelijk, maar ook de bijzondere kwaliteiten die de zangeres met haar band etaleerde. ‘Het is super kicken dat ik hier sta’, straalde Fenne. ‘Ik was 11 jaar toen de moeder van een vriendin mij een cd gaf van Eva Cassidy. Sindsdien heeft ze me betoverd, net zoals ze ook Roeland heeft geraakt. Ze heeft alles: groove, soul, zuiverheid, originaliteit. En haar stem is zó mooi.’

PERFECT SLOTAKKOORD

In de tweede set kwamen de mooiste nummers langs. Het prachtige ‘Autumn Leaves’, oorspronkelijk geschreven in 1945, en natuurlijk ‘Fields of Gold’ van Sting. Met dat nummer brak Eva Cassidy postuum door. Onbetwist hoogtepunt van de avond in Podium Boxtel was de uitvoering van ‘Songbird’, geschreven door Christine McVie van Fleetwood Mac. Fenne kroop hier in de huid van haar grote voorbeeld, maar was toch onmiskenbaar zichzelf.

Met een soulvolle uitvoering van ‘Son of a Preacherman’ van Dusty Springfield en de ingetogen toegift ‘Waly Waly’ - het laatste nummer dat Eva Cassidy opnam voor haar dood - gaf Fenne het perfecte slotakkoord voor een gedenkwaardig optreden in Podium Boxtel. De jonge zangeres liet andermaal zien moeiteloos een avondvullend zangprogramma te kunnen dragen.

MEER OPTREDENS?

De voorstelling ‘Songbird’ verdient een groter publiek. Zowel Fenne als gitarist Roeland overwegen vanwege het succes in Boxtel om het programma in meerdere kleine concertzalen te gaan spelen. Daarmee zorgen ze er ongetwijfeld voor dat Eva Cassidy’s werk ook buiten deze gemeentegrenzen omarmd wordt. In de theaterzaal aan de Burgakker heeft de Amerikaanse zangeres er dankzij Fenne een paar honderd fans bij gekregen. De Boxtelse heeft - na het succes van Jesus Christ Superstar in 2016 - een nieuw fundament gelegd voor een prachtige zangcarrière.